◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.02.2024

Eminescu, omagiat la New York

În suita de manifestări dedicate omagierii Zilei Culturii Române și lui Mihai Eminescu, în organizarea Academiei Oamenilor de Știință din România, Filiala America, a UZPR, Departamentul Cultural, a Mitropoliei Ortodoxe Române a celor două Americi și a Institutului Cultural Român de Spiritualitate și Teologie Ortodoxă din N.Y., sâmbătă, 14 ianuarie s-a desfășurat în Astoria, New York, a XXX-a ediție a Simpozionului international „Mihai Eminescu”, având ca temă: Educația și cultura română de azi. Evaluare și direcții.

La invitația organizatorului acestei manifestări, părintele-profesor dr. Theodor Damian, parohul Bisericii „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”, au răspuns, din țară, direct pe platforma zoom, prof. dr. Adrian Badea, președintele Academiei Oamenilor de Știință din România, academicianul Theodor Codreanu, profesorii universitari Nicolae Georgescu și Anca Sârghie, jurnalistul cultural Marian Nencescu, profesorii  Doina Banciu și Sorin Ivan, de la AOSR,  iar din New York, directorul ICR, Dorian Branea, prof. univ. Valentina Ciaprazi, LaGuardia College, N.Y,  ș.a. Moderator al Simpozionului a fost doamna Nicole Smith, iar asistența tehnică a fost asigurată de Andrei și Claudia Damian. Au fost de față și reprezentanți ai presei locale, reporterul Cristi Boghian, de la postul  RomanianTv, New York, și fotoreporterul Alex Marmara, de la revista Lumină Lină/Gracious Light.

În deschidere, potrivit protocolului academic instituit, prin tradiție, de părintele-profesor Theodor Damian, invitații și asistența au intonat Imnul Când a fost să moară Ștefan, în amintirea victoriei lui Ștefan cel Mare, în bătălia de la Vaslui – Podul Înalt, din 10 ianuarie 1475, cea mai strălucită victorie românească împotriva oștilor otomane conduse de Hudam Suleiman Pașa, apoi Imnul Gaudeamus Igitur,  și  au rostit alocuțiuni prof univ. dr. Adrian Badea, președintele AOSR, și (prin vocea părinelui Theodor Damian) ÎPS  Nicolae,  Arhiepiscopul și Mitropolitul Celor două Americi, cu sediul la Chicago, ambii omagiind personalitatea lui Mihai Eminescu, „un dar făcut de Dumnezeu poporului roman”, cum a subliniat Părintele-Mitropolit Nicolae, în Cuvântul său de binecuvântare.

Au urmat comunicările propriu-zise susținute de:  acad. Theodor Codreanu – Filosofia lui Eminescu, implicații în viziunea asupra școlii, prof. univ. dr. Nicolae Georgescu – Eminescologia, o știință interdisciplinară, prof. univ. dr. Anca Sârghie – Școala „cea aievea”,  ca instituție identitară în viziunea publicistului Mihai Eminescu, dr. Marian Nencescu – Actualități eminesciene: Școala, între educație și cultură, preot prof. univ. dr. Theodor Damian – Actualitatea relevanței viziunii lui Eminescu asupra educației, și prof univ. Valentina Ciaprazi – Critica imitației snoabe în poezia „Ai noștri tineri”, de Mihai Eminescu. În final, criticul literar Alex Ștefănescu   a făcut un pertinent și acid comentariu asupra poeziei „Doina”, de Mihai Eminescu, în opinia sa „o lectură subversivă” și azi, câtă vreme nu avem dimensiunea reală a dramei națiunii românești, resimțită acut de Eminescu, și perpetuată până în zilele noastre.

Complete, inedite și adecvate temei, comunicările susținute în cadrul Simpozionului au subliniat fie aspecte mai puțin cunoscute din biografia Poetului Național, ce ar merita promovate public, chiar și numai pentru a corecta unele „legende” ce persistă în critica noastră oficială, fie interpretări ale tezelor eminesciene privind starea și condiția învățămânului românesc, indirect a condiției spirituale a neamului, acum un secol, și întotdeauna. S-a subliniat idea că, fără să fie un pedagog, în sensul modern al termenului, Mihai Eminescu a avut înclusiv o cultură pedagogică vastă, constituită în anii de studenție, și consolidată în scurta sa experiență la catedră și, în administrație, ca revizor/ inspector școlar, toate aceste experiențe și informații fiind  dezvoltate  în publicistica sa, începută la Iași, și continuată, timp de 6 ani, la București, la ziarul Timpul. Ecouri ale expetienței sale pedagogice transpar și în creația liteară, în poezie, ca și in nuvelele fantastice. În acest context, inițiativa părintelui-profesor Theodor Damian de a se concentra anul acesta, în cadrul Simpozionului „Mihai Eminescu”  asupra unor aspect ce vizează inclusiv școala românească de azi, sunt nu doar bine-venite, cât așteptate, ca soluții viabile, și de mulți intelectuali preocupați de viitorul educației românești.

 

Marian NENCESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *