◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.06.2024

Podcasturile, mine de aur pentru jurnaliști

Inovația în știrile digitale s-a concentrat, de ani buni, în jurul ecranului telefonului mobil. Acum, actul de defilare nesfârșită pe ecranele de sticlă în căutarea companiei sau a divertismentului poate să fi posibil datorită căștilor și difuzoarelor.

Între 2006 și 2019, gradul de conștientizare în legătură cu termenul „podcast” a crescut de la 22% la 70%, potrivit Edison Research, din SUA. În ciuda perturbărilor cauzate de pandemie, consumul de podcast în 2022 și-a reluat creșterea.

Dintre cele 20 de țări incluse în Digital News Report 2022, în medie 34% dintre respondenți au recurs launul sau mai multe podcasturi în ultima lună, cu 12% accesând un podcast de știri.

 

Regândirea limitelor și sensului muncii

La primul său centenar, radioul are oportunitatea de a întreprinde o analiză comparativă a practicilor și caracteristicilor sale unice, să-și regândească identitatea și să-și extindă sursele de venituri, profitând de oportunitățile din noul peisaj audio.

Fenomenul este descris de D. Llinares et al, în lucrarea Podcasting: New Aural Cultures and Digital Media: „Podcasting-ul pare să posede avantajele internetului în timp ce elimină unele dintre capcane. Spațiul podcast generează un forum de discuții care nu este definit de cultura reacției instantanee”.

Nu doar radioul are de câștigat: podcasting-ul aduce tuturor jurnaliștilor noi oportunități de îmbogățire a competențelor, de a regândi limitele și sensul muncii, de a găsi noi modalități de a implica publicul. Editorii pariază pe „următorul format definitiv” – video, streaming live, realitate virtuală, iar lista continuă să crească. Aceste pariuri necesită resurse materiale și umane. Când merită cu adevărat investiția într-o strategie de podcast și de ce?

Potrivit reutersinstitute.politics.ox.ac.uk, podcastul, ca produs digital, preînregistrat – disponibil permanent pentru ascultare prin diferite moduri și platforme – este liber de constrângerile de timp și spațiu care se aplică, în diferite măsuri, instituțiilor media tradiționale.

Pentru companiile de radio, podcasting-ul eliberează conținutul de limitele de timp ale programării sincrone și transmisiunii în direct. Pentru alte media de știri, podcasturile separă crearea de conținut de urgența informativă și deschid un spațiu în care conținutul și perspectivele pot respira dacă sunt identificate și furnizate resursele necesare dezvoltării acestuia (timp, tehnologie și talent).

Podcasturile reprezintă o oportunitate de a aprofunda acoperirea problemelor complexe și dinamice. Funcționează ca un spațiu mai intim pentru a împărtăși experiențe, cum ar fi narațiuni la persoana întâi. Ele pot fi un format mai potrivit pentru a colecta și documenta experiențe și perspective diverse sau pentru a explica și urmări știri complexe și extinse.

 

Flexibilitate și oportunități creative

Podcasturile reprezintă, de asemenea, o șansă de a acoperi probleme adesea amânate de urgența ciclului de știri. Mai mult, oferă șansa de a include voci din ce în ce mai diverse.

Neancorate de urgența informativă a acoperirii zilnice a știrilor, podcasturile de știri permit proiectarea și producerea de conținut jurnalistic pe orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, adăugând flexibilitate și oportunități creative în jurul sarcinilor precum producția, crafting, scriere, înregistrare și audio.

Podcastingul permite explorarea diferitelor „limbi narative” prin înregistrarea, editarea, mixarea și adăugarea de resurse audio, cum ar fi mărturii, sunete documentare, înregistrări istorice, material de arhivă, muzică și sunet ambiental.

Podcasturile de știri pot, de asemenea, să îmbogățească și să evolueze paleta originală de genuri jurnalistice (dezbatere, interviu, cronică, buletin de știri), pentru a dezvălui diferite formate care ajung la un public mai larg și mai divers.

Podcasturile oferă, de asemenea, o nouă modalitate de a vorbi unui public mai tânăr, care se exprimă fluent în limbile media și pe platforme în afara domeniului jurnalistic tradițional, cum ar fi media participative, media interactive sau mass-media mobile-first.

În plus, podcasturile oferă „o nouă viață” secțiunilor media tradiționale, cum ar fi subiectele culturale și deblochează valoarea ascunsă a arhivelor.

Podcasturile au devenit un nou mediu de distribuție a conținutului jurnalistic, ajungând dincolo de audiența media tradițională Datorită naturii digitale și mobile a smartphone-urilor, podcasturile distribuie moștenirea conținutului jurnalistic într-un spațiu în care se află publicul mai tânăr.

Cu o supraveghere strategică atentă și alocarea resurselor, podcastingul are potențialul de a crea noi surse de venit într-un moment de presiune bugetară. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *