◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Muzeul Aviatic „Dumitru Prunariu” și Clubul de Aeromodelism Pucioasa

Un sejur în stațiunea Pucioasă îți oferă posibilitatea vizionării unui oraș mic, dar cu o cultură bogată, plină de realizări originale.
Una dintre acestea este și Muzeul Aviatic „Cosmonaut Dumitru Prunariu”, care funcționează în cadrul Clubului Copiilor „Nicolae Mateescu”, de pe strada Constantin Olănescu, nr. 19.
Da, nu o să vă vină să credeți, orașul Pucioasa are un muzeu de aviație.
Acesta este, de fapt, o continuare a Palatului Copiilor, care a funcționat aici în comunism și în cadrul căruia, în anul 1953, profesorul Dumitru Diaconescu, specialist în aeromodelism, maestru al sportului, a înființat Cercul de Aeromodelism. Aici copiii au învățat să construiască machete de avioane, majoritatea sub licență românească, care pot fi vizionate în Muzeul Aviatic ce funcționează în incinta clubului.
Dascăl devotat profesiei sale, Dumitru Diaconescu a transmis propria pasiune și pricepere atât fiilor satului, cât și propriei familii. Ștafeta a fost preluată de fiul acestuia, Sandu Diaconescu, care a îmbrățișat cariera aviatică.
A urmat Liceul de Aviație de la București – Băneasa și Școala Militară de Ofițeri de Aviație – Secția Civilă. A fost repartizat la Aeroclubul „Gheorghe Bănciulescu”, din Ploiești. Timp de 10 ani a lucrat ca pilot, a zburat pe șase tipuri de aeronave, efectuând aproximativ 1.000 de ore de zbor.
A fost inclusiv pilot comandant.
În 1995 s-a retras la Pucioasa, unde a devenit profesor, specialitatea Inginerie Aerospațială Construcții de Nave, la „Clubul Copiilor”.
Aici se lucrează cu opt grupe de maximum 10 copii, băieți și fete. Modelele realizate sunt atât românești, cât și străine.
În anul 1977, cu machetele realizate a fost înființat Muzeul Aviatic, după ce în 1970 Henri Coandă a venit în România și a efectuat vizite la case/palate ale copiilor și în 1971 a apărut cartea „Construcții aeronautice românești” la Editura Militară, care a constituit modelul pentru crearea acestuia.
Printre cei invitați de profesorul Dumitru Diaconescu aici s-a aflat și Traian Vuia.
În anul 1972 a murit Henri Coandă, iar în țară s-au organizat concursuri în memoria pionierilor aviației românești.
Dumitru Diaconescu s-a gândit să facă un concurs cu machete de aeronave captive.
În 1976 a luat naștere concursul, devenit cel mai longeviv din țară, ajuns la cea de-a 45-a ediție consecutivă.
Concursul are două probe: una de stând, în care avionul este evaluat după planuri reale, formă, mărime, culoare și una de zbor, în care aeromodelul trebuie să evolueze în maniera avionului real.
Participă persoane de vârste diferite: copii, juniori, seniori din peste 30 de județe din țară, însumând aproximativ 150-200 de participanți.
Avioanele create aici participă la foarte multe concursuri, printre care se află și „Ex-Terra”, cu profil tehnic, organizat de TVR.
Mulți dintre elevi au ajuns ingineri, piloți, maeștri ai sportului în aviație.
Unii adolescenți chiar au făcut armata la parașutism. Au lucrat la IAR Brașov, la Eurocopter Brașov, unul dintre ei este inginer la Fabrica Airbus Toulouse. Trei dintre foștii elevi – Nicolae Diaconescu, Cristian Necula, Radu Foamete – sunt profesori la Cercul de Aermodelism Pucioasa.
În 1996, când s-au împlinit 100 de ani de la zborul lui Traian Vuia, primarul de la Montesson a primit cadou o machetă a aeroplanului lui Traian Vuia, realizată aici. De curând, piața mare din fața Primăriei de la Montesson se numește „Traian Vuia”.
Membri ai clubului participă la simpozioane, mitinguri aviatice cu demonstrații, aeromodele și expoziții. În 1981, după primul zbor în cosmos, Dumitru Prunariu a fost invitat la Concursul „Henri Coandă”. Acesta a acceptat invitația și a rămas prieten cu elevii de la Cercul de Aeromodelism Pucioasa. Prunariu însuși și-a început cariera de aviator/cosmonaut, fiind elev la Cercul de Aeromodele de la Brașov. În filmul de prezentare a lui Prunariu există rachetomodele de la Pucioasa, pentru că atunci Catedra Tehnică era de modelism. La Pucioasa și-a lansat două cărți. Pucioasa a fost primul oraș din România care i-a acordat titlul de Cetățean de Onoare.
În muzeu sunt expuse aproximativ 300 de piese, constând din machete de avioane construite aici, printre care se află și cele ale avioanelor lui Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Henri Coandă, rachetei Soiuz cu care Prunariu a zburat în cosmos, costume de aviator, inclusiv cea a generalului de aviație Aurel Recan și foarte multe diplome, medalii.
Muzeul Aviatic „Dumitru Prunariu” din Pucioasa a știut să își aleagă bine locul de desfășurare, și-a selectat bine profesorii, elevii și colaboratorii, le-a transmis pasiunea pentru aeromodelism, a devenit unic în țară prin faptul că este realizat în totalitate numai cu avioane create de copii.

Elena TRIFAN/UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *