◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Jurnalismul, experiență excelentă pentru trecerea la romanul de ficțiune

Dacă jurnalismul este prima schiță brută a istoriei, ficțiunea este locul în care un scriitor ajunge să rescrie acea schiță și să reordoneze lumea după bunul său plac. Jurnaliștii care scriu ficțiune se bucură de ce este mai bun din ambele lumi, ceea ce ar putea fi unul dintre motivele pentru care suntem atât de mulți dintre noi care scriem mistere și thrillere. „În jurnalism, dacă inventezi lucruri, ești concediat. În ficțiune, dacă nu inventezi lucruri, ești dat în judecată”, explică Brad Parks, care a scris unsprezece thrillere care au câștigat numeroase premii după o carieră de redactor care a scris articole de sport pentru Newark Star și The Washington Post.

Mulți jurnaliști se îndreaptă spre ficțiune după o carieră lungă și distinsă în organizațiile de știri, eu sunt o excepție ciudată. Potrivit crimereads.com, o carieră în jurnalism ajută în multe feluri pe cei care încep să scrie romane. Astfel, obiceiul de a respecta termenele limită este punctat de Hank Phillippi Ryan, un jurnalist de televiziune premiat: „Știrile de la ora 6:00 apar la ora 6:00, indiferent dacă povestea mea este fabuloasă sau doar suficient de bună”. Ryan a obținut 37 de Premii Emmy în timpul carierei sale de 43 de ani la postul WHDH din Boston și este, de asemenea, autor cu 14 romane bestseller USA Today.

De asemenea, disciplina din jurnalism este de mare folos celor care trec la ficțiune. La acestea se adaugă obiceiul și îndemânarea de a scrie clar și de a înțelege structura poveștii. Al Pessin, fost corespondent al postului de radio Voice of America a avut misiuni la Washington, New York, Hong Kong, Islamabad, Beijing, Ierusalim și Londra de-a lungul unei cariere de mai multe decenii: „Abilitatea de a scrie clar, concis, gramatical propozițiile corecte este cea de bază. De asemenea, capacitatea de a spune o poveste cu un început, mijloc și sfârșit, care are personaje, conflict și rezoluții”.

De asemenea, obiceiul de a lua notițe abundente, ca un adevărat detectiv, pe care îl dezvoltă un jurnalist profesionist, este foarte prețios în ficțiune.

Potrivit lui Dan Fesperman, ale cărui cele 13 bestselleruri au câștigat două Premii Dagger de la Asociația Scriitorilor de Criminalitate din Marea Britanie și Premiul Dashiell Hammett de la Asociația Internațională a Scriitorilor de Crime, relatarea jurnalistică „mi-a perfecționat puterea de observație. Dacă îți faci treaba corect, întâlnești o mulțime de oameni din diferite medii ale vieții, ceea ce îți dă o impresie despre diferitele moduri în care oamenii vorbesc, interacționează, se confruntă cu problemele lor, cu temerile, nesiguranțele și nemulțumirile lor”.

Hank Phillippi Ryan și Al Pessin au scris despre importanța ascultării, deoarece sunetul este parte integrantă în televiziune și radio. „Am crezut că a scrie dialog în ficțiune va fi o provocare, dar nu a fost. Cred că toți acești ani de transcriere a interviurilor și de alegere a temeor stringent de actualitate au ajutat”, punctează Pessin.  

A face oamenii să vorbească este o altă abilitate, completată de obiceiul revizuirii. Jurnaliştii nu au doar termene limită, ci și limite bine definite, arată jurnaliștii care au devenit autori de succes după îndelungate cariere în mass-media.  (redacția UZPR)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *