◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.05.2024

Piața cuprului

Pe 10 aprilie 2024, preţurile la trei luni ale cuprului, la Bursa de Metale din Londra, s-au tranzacţionat în urcare cu 0,6%, la 9.477 dolari pe tonă.

 

Cererea viitoare de cupru

Preţul de referinţă al cuprului, cu livrare pe termen de trei luni, la Bursa de Metale din Londra a crescut la un nivel de 10.845 dolari pe tonă în martie 2022, parţial datorită optimismului referitor la cererea pentru vehiculele electrice, careînsă a scăzut cu aproape un sfert până în iunie 2023.

Compania Tesla a anunțat din luna mai 2023, că prin trecerea la un sistem de 48 de volţi pentru bateria secundară a viitoarelor vehicule electrice – bateria mai mică folosită pentru a alimenta funcţii precum iluminatul şi ştergătoarele – se poate reduce nevoia de cupru la un sfert față de nivelurile actuale.

Firma de consultanță Goldman Sachs a numit inovaţia în baterii şi potenţiala trecere la sisteme de tensiune mai înaltă – cum este cazul Tesla – “principala soluție la adresa cererii de cupru pentru vehicule electrice”, care este estimată  la 1 milion de tone în 2023 şi apoi la 2,8 milioane tone în total, în perioada 2024-2030.

Robert Edwards, de la compania de consultanţă CRU, a spus că unii dintre cei optimişti în privinţa consumului de cupru ar putea să fi subestimat potenţialul producătorilor de vehicule electrice de a lansa tehnologii care limitează utilizarea acestui metal.

 

Principalele tendințe

Cuprul este văzut ca un metal esential în tranziţia la energia verde, în parte din cauza cablurilor necesare pentru maşinile electrice (https://www.stiripesurse.ro/masinile-electrice-lovesc-neasteptat-o-intreaga-industrie-metalul-care-isi-va-pierde-semnificativ-din-valoare_2985408.html, postat și vizitat pe 9 iulie 2023): vehiculele electrice pot folosi până la 80 de kilograme de cupru, de patru ori mai mult decât cantitatea utilizată într-un vehicul cu motor cu ardere internă.

Vehiculele electrice au reprezentat în 2022 două treimi din creşterea cererii globale de cupru. Vehiculele electrice produse de compania americană Tesla şi de alte companii auto au fost proiectate și produse astfel încât au un conţinut mai redus de cupru, ceea ce limitează cererea pentru acest metal, potrivit analiştilor. Creşterea puternică a vânzărilor de vehicule electrice, determinate de producția record din China, înseamnă că cererea de cupru va continua să urce pentru restul deceniului actual, dar inovaţia în vehiculele electrice a apărut ca un factor limitator, arată prognozele Goldman Sachs și CRU Group.

 

Rezervele mondiale de cupru

Cuprul este un indicator important al sănătății economice datorită încorporării sale în diverse materiale, cum ar fi echipamentele electrice și mașinile industrial (Lumea nu mai găsește „aur roșu”. Penuria ar putea dura până în 2030 | Ziarul National, postat pe 7 februarie 2023: „Deja prognozăm deficite majore în ceea ce privește cuprul până în 2030”, a declarat Robin Griffin, vicepreședintele diviziei Metale și Minerit din cadrul Wood Mackenzie,. El a atribuit acest lucru în mare parte tulburărilor din Peru de la începutul anului 2023, precum și cererii tot mai mari de cupru în industria de tranziție energetică.

Peru care reprezintă 10% din oferta globală de cupru și Chile – cel mai mare producător de cupru din lume – 27% din oferta globală, au înregistrat scăderi ale producției de minereu de cupru la începutul lui 2023. De asemenea, redeschiderea Chinei de la începutul anului 2023 are un impact major asupra prețului cuprlui, care va continua să crească.

 

Soluții pentru a reduce consumul de cupru

Producătorii de vehicule electrice şi de baterii au găsit modalităţi de a reduce greutatea şi costurile, ceea ce înseamnă, de asemenea, că este nevoie de mai puţin cupru per vehicul, au declarat separat Goldman Sachs şi CRU Group, care şi-a redus estimarea pentru utilizarea de cupru într-un vehicul electric mediu la cca 55 kg/vehicul în perioada 2023-2030. Estimarea este mai mică faţă de prognoza anterioară de 65-66 kg pentru în aceeaşi perioadă.

Potrivit Goldman Sachs și CRU Group, cantitatea de cupru într-un vehicul electric mediu va scădea la 65 kg per vehicul până în 2030, comparativ cu o estimarea de 73 kg din 2022. Ambele au citat un lanţ de modificări de inginerie menite să îmbunătăţească autonomia, să reducă greutatea şi să sporească eficienţa vehiculelor electrice, care vor avea efectul cumulativ de reducere a conţinutului de cupru: “Ar putea fi prima fisură din poveste, în privinţa cererii”, a spus analistul CRU, Robert Edwards.

Schimbările de inginerie includ trecerea la baterii mai compacte, unde celulele nu trebuie să fie conectate în module, folosind folie de cupru mai subţire în celulele bateriei, precum şi trecerea la sisteme de tensiune mai mare care vor necesita mai puţine cablaje.

 

Emilian M. Dobrescu

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *