◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.04.2024

Transformare și adaptare – lupta dură
a jurnalismului pentru supraviețuirea informării profesioniste

Este industria media pregătită pentru un eveniment global pe care mulți observatori, analiști și specialiști îl numesc „extincție” și mulți jurnaliști îl resimt în plin odată cu concedierea?  

 

Se naște „o industrie diferită”

Un raport care a urmărit disponibilizările din industria știrilor de peste Ocean în 2023 poate fi relevant pentru nevoia urgentă de transformare și de adapatare a mass-mediei la noile vremuri: NBC News, Vox Media, Vice News, Business Insider, Spotify, theSkimm, FiveThirtyEight, The Athletic și Condé Nast – editorul The New Yorker – au recurs, toate, la concedieri semnificative. BuzzFeed News s-a închis, la fel Gawker. Washington Post a înregistrat pierderi de aproximativ 100 milioane de dolari anul trecut, Condé Nast a concediat un număr semnificativ de angajați ai Pitchfork, Los Angeles Times a concediat cel puțin 115 jurnaliști; Time a redus cu 15% personalul său editorial, Wall Street Journal a redus poziții, Sports Illustrated  și-a concediat o mare parte din personal. Toate acestea pentru că veniturile din publicitatea aproape nu mai există, consumatorii sunt epuizați de știri, iar site-urile de social media s-au îndepărtat de la promovarea articolelor de informare, ca să nu fie nevoite să plătească pentru conținut. Google a lansat căutarea integrată prin inteligență artificială, care răspunde la întrebările utilizatorilor din interfața Google și nu le mai trimite către site-uri web din afară. Mulți observatori și specialiști folosesc termenul „extincție”… „Ceea ce va apărea în urma dispariției în masă a presei așa cum o știam până nu demult este o industrie diferită, mai redusă ca dimensiuni, care servește adesea ca operațiune frontală pentru alte afaceri – evenimente, comerț electronic, conținut sponsorizat”, punctează Brian Morrissey, analist media.

 

„Timpul pentru o nouă revoluție”

Cum poate un ziar să câștige bani în 2024? Cei care doresc să răspundă la această întrebare se întorc invariabil către New York Times. La sfârșitul anului trecut, în timp ce zeci de jurnaliști își primeau deciziile de concediere, ziarul a anunțat că a depășit zece milioane de abonați. Pe lângă publicarea constantă de jurnalism foarte bun, publicația are o aplicație robustă de gătit, o serie de jocuri populare și site-ul de recenzii ale produselor Wirecutter. Este mai mult decât un ziar, este un brand digital de stil de viață, potrivit The Newyorker. Și The Washington Post, și Los Angeles Times au depus eforturi pentru a-și extinde ofertele care nu sunt de știri – Post și-a întărit secțiunea de sănătate, iar L.A. Times s-a orientat către acoperirea cu ghiduri de divertisment în oraș. Noul editor și director general al The Washington Post, Will Lewis, afirmă că „acest model bazat pe abonament este acum în scădere și apoi va intra într-o perioadă mai semnificativă de declin. Dar știrile pot fi accesate și plătite în moduri mai inovatoare – există abonamente de zi care au succes, sunt abonamente de săptămână, există modele de donații. Deci există o generație complet nouă de concepte de utilizator plătitor. Cred că este redacția 3.0.”.

Și CNN își propune să-și transforme site-ul web – chiar cu traficul foarte buin pe care îl are – într-un centru de știri și mai convingător. Mark Thompson, noul CEO și redactor-șef, a scris personalului un memoriu lung, subliniind direcționarea companiei către produsele și abonamentele digitale: „Este timpul pentru o nouă revoluție”. (redacția UZPR)

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *