◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro08.05.2024

Jurnaliștii care lucrează direct cu cetățenii „sparg bariera” dezinteresului pentru știri
și reconstruiesc jurnalismul local

În comunitățile mici sau marginalizate sunt adesea cei mai mulți oameni care evită știrile. Cum nu este de imaginat o comunitate care să funcționeze foarte bine pe baze democratice în liupsa jurnalismului local, unele organism mai mici de presă și-au propus – și au reușit – să schimbe această realitate.

 

O nouă generație de furnizori independenți de informație

Sute de titluri de ziare locale au dispărut în ultimii 10 ani în Marea Britanie, peste 4 milioane de insulari trăiesc în „deșerturi de știri”, fără un jurnalism local adecvat, iar alte milioane locuiesc în locuri unde știrile locale sunt aproape de colaps. În timp ce editorii și radiodifuzorii se confruntă cu vânturile economice devastatoare, o nouă generație de furnizori independenți de știri se coagulează. Necunoscuți, nefinanțați și în mare parte slab plătiți, acești jurnaliști pentru care vocația este totul reinventează știrile locale din comunitățile din Shetland până în Insula Wight și de la la Caerphilly la Newry.

În Manchester, Mill a atras mii de abonați plătitori spre jurnalismul local aprofundat prin buletinul său informativ Substack; The Bristol Cable produce jurnalism de investigație pe bază de cooperare cu cetățenii locali, care și stabilesc agenda; în Glasgow, două instituții nonprofit – Greater Govanhill și The Ferret – s-au reunit pentru a deschide prima redacție comunitară din Marea Britanie, localnicii fiind invitați să vorbească direct cu jurnaliștii despre preocupările lor și să participe la întâlniri editoriale; rețeaua Bylines are 10 puncte de vânzare, din Sussex până în Scoția; Social Spider conduce cinci ziare într-un număr de cartiere din nordul Londrei.

 

Creează știrile împreună cu localnicii

Într-un fel, aceste inițiative fac parte din lunga tradiție a jurnalismului local din Marea Britanie. În alte moduri, sunt radicale – nu tratează publicul doar ca surse sau consumatori de jurnalism, ci creează știrile împreună cu oamenii. Ei nu oferă jurnalism pentru a face bani, ei fac bani pentru a oferi jurnalism.

Ultimele guverne britanice au canalizat o serie de subvenții către editorii corporativi care dețin ziarele locale moștenite, dar aceste mici rețele nu au primit aproape nimic.

„În loc să beneficieze de subvenții, editorii lor plătesc factura pentru nevoile de informare ale comunităților lor, oferind jurnalism de interes public la o fracțiune din costul necesar pentru a-l produce – pur și simplu pentru că le pasă”, notează The Guardian.

În același timp, există îngrijorări că accentul pus pe știrile digitale va exclude persoanele care nu sunt online și că micii editori independenți pur și simplu nu pot ține pasul cu tot ce se întâmplă în comunitățile lor locale.

 

Poveşti constructive, care contează pentru comunităţi

Inițiative pentru revitalizarea știrilor locale sunt în curs de desfășurare în mai multe părți ale lumii. Filantropii din SUA au promis 500 milioane de dolari pentru a reconstrui acest sector, cu ținta de a strânge 1 miliard de dolari în următorul deceniu. Guvernele din Danemarca, Țările de Jos și Noua Zeelandă oferă subvenții pentru știrile locale, prin mecanisme independente. Orașul New York pune peste 80% din bugetul său de publicitate în mâinile mass-media comunitare, iar în Canada există scutiri fiscale pentru jurnalismul local. Startup-ul de știri digitale cu sediul la Lisabona, Mensagem de Lisboa, a venit cu ideea de a crea redacții pop-up pentru a pune știri acolo unde nu sunt și a construi o platformă pentru voci despre care nu se relatează în presa „mare”. Proiectul numit Projeto Narrativas – Undesert the News include o echipă de jurnalişti care lucrează cu tinerii din cartierele cele mai marginalizate din Lisabona pentru a spune poveşti constructive care contează pentru comunităţile lor, potrivit journalism.co.uk.

Pentru a găsi poveștile, jurnaliștii au organizat întâlniri cu localnicii – un fel de sesiune de gândire – în care au explorat ce se întâmplă în zona locală. Un jurnalist se asociază apoi cu un rezident și împreună publică povestea pe site-ul Mensagem.
Obiectivul principal al proiectului este acela de a ajuta oamenii să gândească diferit despre mass-media și să declanșeze eforturi creative în comunități. O urmare concretă a acestui demers a fost că traficul Mensagem s-a triplat… (Roxana Istudor)

Foto: pixabay.com

Un comentariu pentru “Jurnaliștii care lucrează direct cu cetățenii „sparg bariera” dezinteresului pentru știri
și reconstruiesc jurnalismul local

  1. Excelent! Exemplul ar trebui preluat și de români. Ziariștii pensionari pot contribui la un asemenea proiect, întrucât dispun de timpul necesar. Au la dispoziție rețelele de socializare pentru a prezenta știri și povești locale, mai vechi și mai noi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *