◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro13.07.2024

De Ziua Geniștilor Militari

„La trecutu-ţi mare, mare viitor!”(Mihai Eminescu)

Ziua Geniștilor, sărbătorită anul pe 31/05, dovedește recunoașterea eforturilor pe care această specialitate a Armatei Române o merită. Constituită în 1859 de către domnitorul Alexandru Ioan Cuza odată cu înființarea primului batalion în Iași cu menirea de înaintare a lucrărilor publice, ea și-a dovedit utilitatea atât pe câmpul de lupta în timpul războiului de independența cât și ulterior în primul și al doilea război mondial. Cu sacrificiul trupelor de geniu au fost scrise pagini nemuritoare atât în timp de război cât și în timp de pace când unitățile de geniu au fost forțe combatante pe frontul edificării construcțiilor strategice necesare întăriri siguranței țării. Astfel una dintre mărețele realizări este și dăltuirea în stâncă a drumului Transfăgărășan care unește sudul țării cu vestul româniei.Inaugurat în urmă cu cincizeci de ani drumul traversează cel mai înalt lanț muntos din România. La epopeea construirii unicului drum care străbate munții Făgărașului a contribuit și unitatea militară de geniu din Râmnicu Vâlcea. Construirea drumului a fost făcută de către regimentul 1 Râmnicu Vâlcea „Alexandru Ioan Cuza” și de către regimentul de Geniu 52 din Alba Iulia. Cele două regimente au început lucrările din direcții diferite. Astfel Regimentul 1 Alexandru Ioan Cuza1 Râmnicu Vâlcea a a răspuns de partea de sud a traseului ce străbate județele Argeș și Sibiu. Acest regiment fost comandat de locotenent-colonel Bediu Ștefan.
Sectorul de sud a cuprins conturul lacului acumulare Vidraru, din zona barajului până la coadă lacului – lungime 25,6 km; dar și traseul pe Valea Caprei, de la coadă lacului la până tunelul în – lungime 28,580 km.
În timp ce Regimentului 52 Albă Iulia al caru-i comandant era Nicolae N. Mazilu, i-a revenit sectorul de Nord, ce se desfășoară pe D.N.1 Făgăraș – Sibiu, Cârțișoara – Bâlea Cascadă, Bâlea Lac, tunel –lungime 35,1 km. Lungimea totală a drumului este 151 de Km. Drumul începe în comună Bascov în județul Argeș și se termină la intersecția cu drumul național Dn1 în apropierea comunei Cârțișoara la limita județelor Sibiu și Brașov.
Dinspre sud de la barajul Vidraru până la Cârțișoara străbate terenuri montane dificile. Construcția efectivă a început în Martie 1970 și s-a finalizat în Septembrie 1974.
Peste 6.000 de soldați au fost implicați în construcția drumului. S-au folosit echipamente grele și tehnici inovatoare pentru a trece de peste munți.
O realizare genistică deosebită este Tunelul Capra, cu o lungime de 887 metri (desemnat și cel mai lung tunel rutier din țară). Tunelul este realizat la înălțimea de 2042 metri iar în interior are înălțimea 4,4 metri și lățimea de 6 metri. Petru realizarea sa au fost excavați 41 000 metri de rocă și s-au folosit 20 de tone de TNT. Pentru realizarea întregului drum au fost dislocate 3 milioane tone de roci și s-au folosit 6520 tone de TNT
Transfăgărășanul a fost inaugurat în 20 septembrie 1974. Construit ca drum strategic, șoseaua s-a transformat rapid într-o atracție turistică renumită, datorită peisajelor sale spectaculoase și a dificultății traseului.
Sacrificiul uman a presupus eforturi supra omenești din partea tuturor atât a trupelor cât și a ofițerilor ce au dat dovadă de abnegație și eroism. Împlinirea celor cinci decenii de existența ridică prestigiul constructorilor săi dar îi aduce și faima de cel mai frumos drum european ce străbate munții.

 

Cristian Ovidiu Dinica

Foto: Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *