◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro20.04.2024

Companiile care au promis să reducă emisiile umplu lumea cu reclame înșelătoare

De când Acordul de la Paris a fost semnat, în 2015, a existat un val de angajamente corporative de reducere a emisiilor. Dar creșterea entuziasmului pentru responsabilitatea climatică a fost însoțită de o sporire a îngrijorărilor că unele companii folosesc reclamă și mesaje publice cu cuvinte la modă, precum „neutralitate carbon” și „net zero”, pentru a încerca să pară mai durabile decât sunt de fapt. Acest lucru este denumit „greenwashing” și a devenit un adevărat fenomen.
„Greenwashing nu este ceva nou. Ceea ce este nou este cantitatea de angajamente de sustenabilitate de la companii și probabilitatea nefericită ca multe dintre acestea să fie goale și să nu fie livrate”, spune Joana Setzer, cercetător la Institutul de Cercetare Grantham, de la Imperial College London. Potrivit sursei, consumatorii sunt expuși din ce în ce mai mult la afirmații înșelătoare și, ca urmare, fac tot mai multe plângeri cu privire la acestea. Și grupurile de mediu adoptă o poziție mai agresivă împotriva revendicărilor de acest tip. Aproape 50 de plângeri se află în prezent la nivel global în fața unei instanțe sau a unui organism de standarde de publicitate, potrivit unui raport recent, notează BBC. „Există întrebarea dacă sunt într-adevăr serioase companiile în privința angajamentelor pe care și le iau și dacă și le pot îndeplini, sau este doar bla, bla, bla”?” adaugă Setzer.
Dar detectarea afirmațiilor înșelătoare poate fi dificilă, spune Sophie Manjanac, avocat la organizația de caritate pentru dreptul mediului ClientEarth: „De multe ori, ceea ce aceste companii nu vă spun în campaniile lor de publicitate este adevărata problemă. Companiile de combustibili fosili, de exemplu, vor alege adesea să promoveze proiecte de energie curată, care reprezintă doar o fracțiune din afacerile lor generale, majoritatea cheltuielilor lor fiind pompate în operațiuni tradiționale de petrol și gaze”.
Un exemplu în acest sens este o reclamă Shell din 2008, în care gigantul petrolier a susținut că furnizează o sursă de energie durabilă prin extragerea petrolului dintr-un proiect uriaș de nisipuri bituminoase din Canada. În urma unei plângeri a Fondului Mondial pentru Natură (WWF), s-a decis că anunțul este înșelător, deoarece Shell nu a furnizat „date care să arate cum Shell gestiona eficient emisiile de carbon din proiectele sale privind nisipurile petroliere pentru a limita schimbările climatice”. Compania și-a vândut toate interesele în nisipurile bituminoase din Canada în 2017. În august 2021, organul de supraveghere al publicității din Țările de Jos a ordonat Shell să elimine o reclamă care prezenta sloganul: „Faceți diferența. Conduceți neutru din carbon”. În reclamă, Shell a spus că oamenii care cumpără benzină și motorină ar putea plăti un plus de un cent de euro pe litru de combustibil pentru a finanța proiecte de plantare de copaci și de gestionare a pădurilor care le-ar compensa emisiile. Dar autoritatea de reglementare (Stichting Reclame Code) afirmă că Shell nu a furnizat dovezi că ar compensa în totalitate emisiile și că nu poate garanta cât de mult CO2 va fi eliminat din atmosferă prin această schemă.
Shell a eliminat anunțul.
Advertising Standards Authority din Marea Britanie (AŞA) va lansa în 2022 o anchetă cu privire la afirmațiile făcute de companii din sectoare precum aviația, energia, deșeurile și alimentele de origine animală, care au fost identificate de Comitetul pentru Schimbări Climatice din Regatul Unit. Ancheta va analiza, de asemenea, angajamentele privind neutralitatea carbonului și zero net făcute în reclame și dacă acestea sunt susținute de dovezi științifice.
În 2020, companiile de combustibili fosili au cheltuit 9,5 milioane de dolari pentru 25.147 de reclame pe Facebook, dintre care multe și-au evidențiat investițiile în energie regenerabilă sau au promovat gazul natural ca sursă de energie durabilă, potrivit unui raport al InfluenceMap, un think-tank care analizează modul în care afacerile au impact asupra crizei climatice. Puțin peste jumătate din aceste cheltuieli au venit de la o singură companie: firma de… petrol și gaze ExxonMobil.
Companiile de combustibili fosili, cele aeriene și producătorii de mașini sunt departe de a fi singurele care au reclame interzise pentru afirmații înșelătoare de mediu. AŞA a interzis o campanie de publicitate a companiei suedeze Oatly, care produce alternative la lactate pe bază de plante, după ce a decis că afirmațiile sale ecologice sunt înșelătoare. În reclamele sale, Oatly a susținut că „industria lactatelor și a cărnii emit mai mult echivalent CO2 decât toate avioanele, trenurile, mașinile, bărcile etc. Din lume la un loc”. AŞA consideră că această afirmație a fost „exagerată”. O reclamă pentru laptele de migdale Alpro a fost interzisă după ce AŞA a concluzionat că sloganurile sale „Bun pentru planetă, bine pentru tine” și „Următoarea oprire. Rețeta ta pentru o planetă mai sănătoasă!” erau înșelătoare. AŞA a spus că Alpro nu a reușit să explice de ce produsul său a avut un impact mai mic asupra mediului decât alternativele pe bază de lactate. Alpro nu a răspuns solicitărilor BBC de a comenta.
Chiar și în SUA, unde legislația privind protecția consumatorului și fraudă sunt bine stabilite, există mai multe hotărâri judecătorești în așteptare, spune Setzer. Un caz demn de remarcat, în desfășurare, a fost intentat de New York City împotriva Exxon, Shell, BP și American Petroleum Institute. Consiliul municipal susține că companiile induc publicul în eroare prezentând carburanții pe care îi vând drept „mai curați” și „reducători de emisii” la benzinăriile de marcă, fără a dezvălui impactul asupra climei. Nici Exxon, BP și Institutul American de Petrol din Marea Britanie nu au răspuns solicitărilor BBC pentru un comentariu asupra deciziei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *