2023 a cunoscut unele dintre cele mai mari descoperiri în domeniul inteligenței artificiale. ChatGPT, care a împlinit recent un an de la lansare, conduce această așa-numită revoluție și a luat lumea cu asalt. Care a fost, în linii mari, impactul acesteia?
La doar câteva săptămâni de la lansare, a devenit aplicația pentru consumatori cu cea mai rapidă creștere din istorie – peste 58 de milioane de vizite până la jumătatea lui decembrie 2022. Această cifră a crescut la aproximativ 1,8 miliarde de vizite lunare până la jumătatea anului 2023, compania din spatele ChatGPT, OpenAI, afirmând că site-ul său a devenit unul dintre cele mai vizitate din lume.
Chatbot-ul online s-a dovedit o adevărată inovație, folosind date de pe internet pentru a oferi răspunsuri rapide, asemănătoare celor elaborate de oameni, la tot felul de întrebări. ChatGPT poate scrie scenarii, eseuri, cântece, poezii… chiar și glume mai ciudate.
Dincolo de entuziasmul general, chatbot-ul a fost și subiect central de scandaluri proteste, în special din motive de preocupări cu privire la dezinformare, etică și integritate academică în domeniul educațional – din ce în ce mai mulți studenți folosesc ChatGPT pentru lucrările. Impactul inteligenței artificial generative asupra diferitelor sectoare societale s-a dovedit vast și adesea controversat.
Creșterea ChatGPT a devenit sinonimă pentru mulți cu pierderea locurilor de muncă – în special în sectoarele centrate pe cuvântul scris și creativitate. Anumite companii mari, precum Apple și JPMorgan Chase, au interzis angajaților să folosească chatbotul, temându-se de inexactități și dezinformare, iar Meta a interzis utilizarea AI generativă în publicitatea politică, de teama de a nu genera dezinformare politică, potrivit Euronews. Dar aceste măsuri nu au împiedicat utilizarea ChatGPT și a instrumentelor similare pentru a crea și răspândi conținut fals sau înșelător.
Sectorul jurnalistic continuă să își facă griji că ChatGPT va înlocui jurnaliștii umani, datorită capacității sale de a crea conținut. Deja există site-uri gestionate și cu conținut generat de AI și care atrag inclusiv publicitate.
Și lumea creatorilor continuă să aibă motive serioase de îngrijorare. ChatGPT a ridicat întrebări legate de drepturile de autor și de etică, deoarece este instruit pe cantități mari de date care îi permit să realizeze predicții despre cum se înșiră cuvintele împreună într-un mod semnificativ. Aceste date ar putea include rezultate protejate prin drepturi de autor, iar în prezent nu există nicio protecție legală pentru creațiile genereate de AI „în stilul lui…”.
Folosit în mod corespunzător, instrumentul de utilizare poate fi un ajutor, eficient, chiar distractiv. Dar în sfera creației artistice, prudența este mai mult decât justificată. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com