◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Despre „automatizarea” redacțiilor

În cel mai recent dintr-o serie de articole, compania suedeză high tech United Robots explică cum se integrează roboții editoriali într-o redacție.

Conținut generat automat direct către redacție

Folosită deja în aproape toate grupurile locale de știri din Suedia și Norvegia și căpătând tot mai mult avânt în Europa, America de Nord și America Latină, conversația despre jurnalismul automatizat se schimbă. Pentru mulți, întrebarea nu mai este dacă automatizarea are valoare, ci unde și cum poate face cea mai mare diferență. „Am încetat să numim proiecte cu noi editori dovezi de concept, deoarece ne-am dovedit conceptul”, afirmă Cecilia Campbell, director de marketing pentru United Robots.

Pentru editorii care doresc să integreze automatizarea conținutului pentru prima dată, un astfel de angajament poate fi considerat un pas mare. După ce au decis cum se încadrează jurnalismul robotic în strategia lor mai largă, ei trebuie să navigheze în continuare prin aspectele practice ale introducerii unei tehnologii complet noi în redacție. „Pentru mulți dintre clienții noștri, aceasta este prima dată când fac asta – poate fi descurajant. Dar am făcut-o pentru câteva sute de site-uri de știri până în prezent, așa că pentru noi este un lucru de zi cu zi”, adaugă Campbell.

Spre deosebire de majoritatea altor furnizori din acest domeniu, United Robots oferă „conținut ca serviciu”. Compania gestionează seturile de date și construiește roboți care trimit conținut generat automat direct către partenerul care publică. Roboții folosesc o combinație de inteligență artificială pentru a identifica unghiul din date și generarea limbajului natural pentru a genera copia. United Robots a generat peste patru milioane de articole pentru partenerii săi editori de la înființarea sa, în 2015.

Talentul uman este crucial

Talentul uman care stă în spatele procesului de automatizare face o diferență semnificativă în modul în care se implementează cele mai bune practici atunci când vine vorba de implementarea conținutului automatizat. Configurarea automatizării conținutului la un editor durează una sau două luni. Personalul editorial oferă echipei de livrare United Robots feedback cu privire la textele automatizate în raport cu ghidul de stil al redacției, iar implicarea și acceptarea conținutului este o componentă centrală a procesului de automatizare.

Chiar dacă se lucrează cu automatizarea pentru prima dată, editoriul este cheia procesului. Potrivit lui Gunnar Sodergren, șeful de livrări la United Robots, redacția poate primi conținutul generat de roboți la fel ca un serviciu prin cablu.

Editorul de știri preia conducerea proiectului și îl susține susțină la nivel intern. „Asumarea din partea conducerii și a redacției s-a dovedit a fi esențială în toate implementările de succes pe care le-am făcut”, afirmă reprezentanții United Robots.

Odată ce procesul este finalizat, roboții sunt în funcțiune și vor genera automat o copie curată și exactă din seturile de date convenite și o vor publica direct pe web. „Scopul nostru final este ca acest conținut să ajungă direct la cititor, menținând efortul din partea redacției cât mai scăzut posibil”, detaliază Sodergren.

Conținutul furnizat prin automatizare necesită supraveghere editorială. „Acesta este o completare a jurnalismului. Peste tot în lume, redacțiile sunt lipsite de resurse, așa că redaciile nu doresc să folosească jurnaliștii pentru a face reportaje de rutină. Conținutul automat susține afacerea, adăugând valoare prin extinderea acoperirii locale într-un mod pe care nu se poate face doar cu reporterii”, aconchide Campbell.

Un robot oferă acoperire în ceea ce privește rapoartele sportive și imobiliare, raportările privind vremea, traficul și afacerile. Un „bot sportiv” generează 60.000 de rapoarte de meciuri de fotbal pentru un singur partener de publicare într-un sezon. Un editor norvegian raportează că 5% din toate conversiile abonamentului provin din articole scrise de robot, fiind considerate relevante pentru cititori. Roboții sunt prezenți în redacții din Canada, Columbia, SUA și Belgia. Primele proiecte în Marea Britanie sunt așteptate în perioada următoare. (R.I.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *