◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro14.10.2024

Primele concluzii
după implementarea decontului de TVA precompletat

Deși semnalele dinspre companii, dar și din partea profesiniștilor contabili, ne arătau că vor fi multiple probleme în implementarea decontului de TVA precompletat, Ministerul Finanțelor a mers mai departe cu această implementare, astfel că începând cu 5 septemprie au apărut primele deconturi precompletate pe secțiunea e-TVA de pe site-ul ANAF. Așa cum era de așteptat, au apărut și diferențe între deconturile depuse de contribuabili și deconturile precompletate de către ANAF din informațiile deținute de către aceasta, informații culese din alte surse, informații puse la dispoziția ANAF tot de către contribuabili prin alte declarații fiscale, cum ar fi: e-case de marcat, e-factura, D394, e-transport etc. Și, deși toate datele sunt puse la dispoziție de către aceiași contribuabili care depun și decontul de TVA, apar diferențe. Care este explicația?  În primul rând, aplicația este la început, ca urmare este normal să apară diferențe deoarece orice algoritm implementat trebuie să se verifice în practică și să se corecteze eventualele abateri. Problema este însă ca eventualele corecții care sunt necesare și mai ales modul de implementare a acestora să fie corelate cu legislația în vigoare, altfel nu este posibil să se facă aceste corecții. În al doilea rând, sunt probleme de natură tehnică combinate cu cele de natură legislativă, care cu greu vor fi surmontate. De exemplu, din ce sursă își va culege informațiile ANAF cu privire la deductibilitatea a 50% din TVA-ul de la combustibilii utilizați de autoturismele folosite de companii  atât în scopul afacerii, cât și în scop personal, conform legii? Un alt exemplu: se poate tripla aceiași informație, ceea ce va duce la rezultate eronate, fără posibilitatea de a elimina această triplare. Mă refer aici la încasările unor facturi prin bon fiscal, conform legii. Astfel, se culege în bazele de date ale  ANAF aceiași TVA colectată, de pe aceiași operațiune, respectiv de pe e-case de marcat, de pe e-factura și din D394. Adică, TVA se triplează. Deci, nu va corespunde decontul TVA depus de către contribuabil cu cel precompletat de către ANAF. Aici trebuie văzut cum se vor elimina triplările, dublările de aceleași date. Și, evident, mai sunt și alte cazuri: e-factura nu se întocmește către persoane fizice, nu este obligatorie în operațiunile intracomunitare etc.  Având în vedere toate acestea, cred că este un demers foarte ambițios ca ANAF-ul să poată digitaliza și să primească de la distanță toată contabilitatea unui contribuabil, riscând să birocratizeze activitatea companiilor până la sufocare! Totuși, există și o parte bună a acestor deconturi precompletate. În primul rând, se pot depista, oarecum, contribuabilii care nu depun decontul de TVA, respectiv D300, deși sunt plătitori de TVA. Ca atare, se poate acționa la timp în direcția acestora, pentru că problema colectării TVA este aici, la cei care nu depun deconturi, nu la cei care depun dar nu pot achita din lipsă de lichidități, la fel cum este problema neîntocmirii de documente la vânzarea de produse și mărfuri sau prestare de servicii, ceea ce duce la eludarea și a altor taxe și impozite. În al doilea rând, contribuabilii pot compara datele transmise de ei cu cele aflate la dispoziția ANAF și să gândească soluții pentru eliminarea unor situații care duc la date triplate sau dublate. De exemplu, dacă se încasează cu numerar o factură de la o persoană juridică, pentru a nu dubla datele se poate elibera, conform legii, chitanță, nu bon fiscal, astfel nu va apărea în Z-ul zilei încasarea, iar TVA-ul cules atât din e-case de marcat, cât și din e-factura, nu se va dubla.  Acestea sunt primele concluzii, dar ceea ce este important este ca contribuabilii corecți și instituțiile statului să fie parteneri onești în ceea ce înseamnă obligațiile și drepturile care le revin fiecăruia.

 

Alexandru Tamba

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *