◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro25.04.2024

Consiliul de Securitate al ONU, limitat la… ședințe despre războiul din Ucraina

Incapabil să asigure pacea globală, Consiliul de Securitate al ONU este limitat la un rol de supraveghetor în conflictul Rusia-Ucraina, fără altceva de făcut decât să stabilească sesiuni privind criza din Ucraina. „Demascarea situației în Consiliul de Securitate, chiar dacă știm că rezultatul va fi oprit printr-un drept de veto, este încă utilă”, a spus ambasadorul Uniunii Europene la ONU, Olof Skoog. „Presiunea” este scopul, au spus mai mulți membri ai Consiliului, pentru AFP.
Având putere de veto, Rusia – unul dintre cei cinci membri permanenți ai Consiliului, care include și alți 10 membri aleși pentru doi ani – are puterea de a bloca orice declarație sau rezoluție.
Fiind document de înființare al organizației înființate după al Doilea Război Mondial, Carta ONU nu-l poate alunga pe unul dintre cei cinci membri permanenți, chiar dacă statul încalcă principiul fundamental al organismului de a nu recurge la violență pentru a rezolva o criză – așa cum este acuzată Rusia.
Cu toate acestea, Carta prevede cazuri în care Consiliul de Securitate poate lua măsuri. Articolul 27 prevede că un membru al Consiliului se poate abține de la vot atunci când este parte la un conflict asupra căruia există vot. În practică, acest lucru nu se întâmplă întotdeauna.
Rusia nu s-a abținut niciodată de la un vot asupra Siriei – și-a aplicat dreptul de veto de aproximativ 15 ori în 10 ani – și nici Statele Unite sau Marea Britanie cu privire la Irak, Franța pentru Mâli sau Emiratele Arabe Unite față de Yemen. „Nu a existat nicio dorință reală de a urmări articolul 27”, a spus un ambasador occidental, sub condiția anonimatului.
Un purtător de cuvânt al premierului britanic Boris Johnson a declarat recent că expulzarea Rusiei din Consiliul de Securitate figurează printre „opțiuni”. Dar, în realitate, articolul 6 al Cartei ONU spune că dacă un membru „a încălcat în mod persistent principiile documentului, poate fi exclus din Organizație de către Adunarea Generală, la recomandarea Consiliului de Securitate”. Aici se află problema: Rusia, care are drept de veto, nu va recomanda niciodată propria expulzare din Adunarea Generală cu 193 de membri.
Membrii permanenți, care includ și China, uneori „se sprijină unul pe celălalt”, a spus ambasadorul occidental: „Nu sunt întotdeauna de acord cu toată substanța, dar sunt de acord că privilegiul este ceva care îi pune puțin deasupra celorlalți dintre noi.”
Sub impulsul UE, Adunarea Generală – acolo unde nu există drepturi de veto – a căutat să reușească acolo unde Consiliul de Securitate a eșuat, prin adoptarea unei rezoluții de condamnare a Rusiei, la 2 martie. Un număr record de 141 de țări de pe fiecare continent au aprobat textul fără caracter obligatoriu.
Dincolo de Consiliu și de Adunare, ONU a desfășurat alte mijloace pentru a ajuta la atenuarea consecințelor războiului declanșat de Rusia în Ucraina.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *