◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.05.2024

EFJ cere Meta să elimine
de pe Facebook materialele deepfake care utilizează imaginea jurnaliștilor danezi

Ziarele daneze Politiken cu TjekDek au dezvăluit că mii de campanii de reclame false publicate pe platformele Meta vizează în special jurnaliştii DR şi TV2. Majoritatea articolelor false nu au fost eliminate de Meta, în ciuda faptului că au fost raportate ca fiind frauduloase. Federația Europeană a Jurnaliștilor (EFJ) îndeamnă Meta să își asume responsabilitatea pentru protejarea credibilității și profesionalismului jurnaliștilor și să elimine toate falsurile de pe platformele sale.

Deepfake este un fenomen în creștere la nivel mondial, care implică utilizarea neautorizată a imaginilor sau vocilor jurnaliștilor cunoscuți pentru a răspândi povești false și a atrage oamenii să trimită bani. Printre jurnaliștii vizați, TjekDek și Politiken au raportat, la 3 aprilie 2024, că gazda radio RD, Anders Lund Madsen, a apărut în 501 de anunțuri false în fluxurile Facebook, de aproape 670.000 de ori între 2 și 10 ianuarie. În urma investigației, au fost create un total de 9.000 de anunțuri frauduloase cu Lund Madsen. Peste 80% dintre cele 501 de reclame din ianuarie nu au fost eliminate de pe Facebook de către Meta, în ciuda faptului că au fost raportate ca reclame frauduloase –  unele au anunțat chiar moartea lui Madsen.

Printre altele, escrocii au vizat-o și pe jurnalista de la TV 2, Divya Das, care, conform analizei TjekDek a bibliotecii de reclame Meta, a fost folosită în peste 8.000 de reclame frauduloase.

Problema a început anul trecut, cu manipularea gazdei DR Mette Bluhme Rieck și a prezentatorului TV 2 Ditte Haue în videoclipuri deepfake de pe Facebook. Imaginea lor a fost folosită pentru a promova produse de slăbit și bitcoini. Același incident i s-a întâmplat și gazdei TV 2, Lise Rønne, cu fotografii false care circulă pe Instagram, care arată că este urmărită de poliție.

Din 2 mai 2024, DR și TV 2 au lansat o campanie comună, îndemnând comopania americană care deține Facebook să-și asume responsabilitatea pentru conținutul său deepfake. Într-un videoclip distribuit pe rețelele de socializare, un grup de jurnaliști danezi cunoscuți, printre care Anders Lund Madsen și Divya Das, resping unele dintre neadevărurile răspândite despre ei pe platformele Meta, ca parte a înșelătoriei.

„Este timpul ca Meta să-și asume responsabilitatea pentru dezbaterea publică pe care o facilitează. Ei profită foarte mult de pe urma acestor reclame frauduloase, care dăunează atât oamenilor care îi cred, cât și jurnaliştilor nevinovaţi, a căror credibilitate o prejudiciază”, a declarat Allan Boye Thulstrup, vicepreședinte al Uniunii Jurnaliştilor Daneze și membru al Comitetului Director al EFJ. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *