◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Artiștii ruși, sub spectrul izolării culturale

Chiar şi în perioada de apogeu a Războiului Rece, artiştii ruşi puteau să participe cu regularitate la evenimente culturale în Occident. Însă odată cu războiul din Ucraina, Europa nu va mai putea să vadă prea curând o serie de companii artistice importante, precum Teatrul Bolşoi, sau o colecţie de amploare în cadrul expoziţiei Morozov din Paris, scrie AFP.

În doar câteva zile, anulările în cascadă ale spectacolelor susţinute de diverşi artişti şi companii din Rusia în sălile de spectacole occidentale au făcut să reapară spectrul unei izolări culturale. „Chiar şi în perioada de apogeu a Războiului Rece, schimburile culturale între artiştii ruşi, americani şi europeni au continuat. Existau, bineînţeles, în continuare tensiuni, dar astfel de lucruri erau posibile”, a declarat Peter Gelb, directorul de la Metropolitan Opera House din New York. „Ceea ce se întâmplă astăzi este diferit, e ceva care depăşeşte Războiul Rece, este un adevărat război”, a explicat Peter Gelb, directorul de la Metropolitan Opera House, din New York, care s-a aflat la Moscova pentru a discuta despre o co-producţie cu Teatrul Bolşoi cu doar câteva zile înainte de începutul invaziei ruse în Ucraina.

Turneele artiştilor sovietici în Occident au început încă din anii 1950, mai ales cele ale companiilor de balet. Nici americanii nu au rămas mai prejos: American Ballet Theatre a susţinut pentru prima dată un spectacol la Moscova în 1960, urmat, doi ani mai târziu, de cel susţinut de New York City Ballet, în plină criză a rachetelor din Cuba. În pofida tensiunilor, compania new-yorkeză şi-a dus turneul din Rusia până la capăt.

După prăbuşirea URSS, schimburile culturale s-au intensificat, vedetele baletului rus devenind „stele” în alte companii, precum Svetlana Zaharova, supranumită „ţarina” baletului atât la Bolşoi din Moscova, cât şi la Baletul Operei Scala din Milano. Numiri în funcţie altădată inimaginabile au devenit astfel posibile, precum cea din 2011 a lui David Hallberg, primul balerin american de mare renume care a fost angajat la Teatrul Bolşoi.

Dar, subliniază Peter Gelb, „în contextul actual al brutalităţii împotriva cetăţenilor nevinovaţi, nu există nicio posibilitate de a face schimburi culturale ca în timpul Războiului Rece”. Metropolitan Opera din New York şi-a întrerupt colaborarea cu Teatrul Bolşoi.

În același timp, instituţia new-yorkeză îi va boicota pe toţi artiştii pro-Putin, o decizie luată şi de Opera din Paris şi de alte companii artistice. Venirea trupei de la Baletul Bolşoi la Londra în vara acestui an pentru o serie de spectacole a fost anulată. „Care va fi, în lunile următoare, teritoriul care va rămâne disponibil pentru artiştii ruşi care nu sunt invitaţi pe continentul american şi pe cel european? China nu a dat încă semne de redeschidere (din cauza COVID-19). Le va rămâne propria ţară. Dacă acest război se va termina prin ocuparea unei ţări, este sigur că nimeni nu va risca să invite artişti ruşi care nu s-au distanţat de situaţia din Ucraina”, a declarat Laurent Bayle, fost director general al Filarmonicii din Paris.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *