Cu cât călătorește mai mult un cetățean, cu atât crește și poluarea asociată cu deplasarea sa dintr-un punct în altul. Iar cele mai poluante mijloace de transport sunt avioanele. În mod concret, alocarea cotei anuale de carbon per călător european va fi consemnată pe o cartelă care, în mod implicit, va limita călătoriile respectivului cetățean (UE pregătește pașaportul de carbon, care limitează călătoriile: fiecare cetățean va avea o cotă anuală fixă (stiripesurse.ro), postat pe 25 ianuarie 2024): la nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de patru tone. Însă pentru a salva planeta, cetățenii ar trebui să emită maxim două tone de carbon anual, până în 2050. Aceasta echivalează cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York, dacă cetățeanul respective nu face decât acest consum de carbon….
Ideea unui pașaport pentru carbon presupune ca fiecărui călător să i se atribuie o cotă anuală de emisii pe care să nu o poată depăși. Aceste cote urmează apoi să raționalizeze călătoriile. Amprenta medie anuală de carbon a unei persoane din Statele Unite ale Americii este de 16 tone, fiind printre cele mai ridicate rate din lume. În Regatul Unit, acest indicator se situează la 11,7 tone, adică de peste cinci ori mai mult decât nivelul recomandat de Acordul de la Paris pentru a menține creșterea temperaturii globale sub 1,5 grade Celsius, față de nivelurile preindustriale.
Un raport realizat de Intrepid Travel preconizează că vom vedea pașapoartele pentru carbon în vigoare până în 2040. Deja, există în anumite țări europene legi și restricții care arată că obiceiurile de călătorie sunt forțate să se schimbe, în contextul în care, între 2013 și 2018, cantitatea de dioxid de carbon emisă de avioanele comerciale din întreaga lume a crescut cu 32%. Pentru o reducere semnificativă a emisiilor, prețul biletelor ar trebui să crească cu 1,4% în fiecare an, descurajându-i pe oameni să zboare. În realitate, prețurile biletelor au scăzut, estimează sursa citată.
Unele țări europene au început să ia măsuri pentru a reduce călătoriile cu avionul încă înainte ca pașaportul pentru carbon să fie oficializat la nivel comunitar. Începând cu 1 aprilie 2023, în Belgia, pasagerii care zboară pe distanțe scurte și cei de la bordul aeronavelor mai vechi suportă taxe majorate, pentru a-i determina să ia în calcul forme alternative de călătorie. De la 1 iunie 2023, Franța a decis să interzică zborurile interne pe distanțe scurte, în situația în care aceeași călătorie poate fi făcută cu trenul în două ore și jumătate sau mai puțin. O schemă similară se profilează la orizont și în Germania. Un sondaj YouGov a arătat că 70% dintre germani susțin astfel de măsuri de combatere a schimbărilor climatice dacă ar fi disponibile variante de transport alternative, cum sunt trenurile sau călătoriile pe apă.
Edith Mihaela Dobrescu
Emilian M. Dobrescu
Foto: pixabay.com