◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro22.06.2024

Parteneriatele dintre editori și producătorii de AI generativă, dincolo de aparențe

Inteligența artificială generativă este aici pentru a rămâne, iar editorii sunt obligați de însăși natura profesiei informării să țină pasul. Aceasta poate fi una dintre explicațiile noului tip de alianță între organisme de presă și companiile producătoare de AI generativă.

 

Un serviciu care subminează modelul publicării de știri

Gigantul OpenAI și mari editori de știri – Vox Media, The Atlantic, News Corp The Financial Times – au anunțat parteneriate care îi vor permite celui mai mare startup de inteligență artificială din lume să își formeze modelele mari de limbaj (LLM) cu articolele produse de aceste mărci, care au în portofoliu publicații precum The Wall Street Journal, The New York Post, The Daily Telegraph din Australia și The Sun din Marea Britanie.

La prima vedere, aceste parteneriate par reciproc avantajoase – OpenAI poate să-și antreneze modelele pe conținut de înaltă calitate produs de jurnalişti, iar editorii au acces la un flux suplimentar de venituri. În profunzime, nu toate marile publicație sunt de acord cui ideea: The New York Times a dat în judecată OpenAI – laboratorul de inteligență artificială produce un serviciu care subminează modelul de afaceri de bază al publicării de știri.

 

Concurent direct al publicațiilor

Conform unui raport Pew Research lansat în noiembrie 2023, numărul mediu de vizitatori unici pe site-urile web ale celor mai bune 50 de ziare din SUA a scăzut cu 20%, până la sub nouă milioane în trimestrul al patrulea din 2022. Având în vedere aceste presiuni financiare, nu este surprinzător faptul că editorii au ales să se asocieze cu OpenAI pentru a asigura un flux suplimentar de venituri. „Când am văzut potopul de anunțuri recente, primul meu gând a fost: dacă nu le poți învinge, alătură-te lor. Vor fi atât de multe surse de știri susținute de marii jucători AI și mai bine să fii una dintre aceste surse decât să pierzi complet”, susține Andrew Gamino-Cheong, co-fondator Trustible, citat de Techopedia.

Pe de altă parte, indiferent cât de mult plătește OpenAI acești editori, se creează un serviciu care concurează direct cu publicațiile tradiționale. Modelele instruite pe conținut preluat din proprietățile News Corp, Vox Media și The Atlantic vor fi literalmente folosite pentru a crea conținut de știri generat de inteligență artificială, care elimină clickuri pentru jurnaliștii umani.

Deși AI nu poate înlocui relatarea și expertiza pe teren a unui jurnalist cu experiență, poate suprasatura piața și poate face jurnalismul mai puțin profitabil decât este deja. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *