◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Pandemia a revoluționat jurnalismul digital

În ultimul deceniu, telefoanele inteligente și tehnologia mobilă au modificat redacțiile, revoluționând colectarea de știri, difuzarea în direct și distribuția de conținut. Acum, lumea media s-a schimbat din nou din cauza pandemiei de COVID-19, cu alte provocări și abordări inovatoare de relatare.

Autonomie, libertate și… îngrijorare
Cercetările efectuate de jurnalişti şi academicieni din întreaga lume confirmă faptul că tehnologia şi tendinţele sociale conduc schimbări în modul şi locul în care sunt create şi consumate ştirile. Aceste schimbări au avut un impact asupra modului în care funcționează jurnaliștii, și anume permițându-le să lucreze singuri sau de la distanță. Cerințele reporterilor s-au modificat, de asemenea, cu rețelele sociale și abilitățile digitale așteptate ca normă.
Redacțiile s-au redus masiv în Marea Britanie și SUA în ultimii 15 ani. La ziare, de exemplu, editorii au fost nevoiți să facă față scăderii în spirală a vânzărilor tipărite, forțându-i să adopte noi platforme și tehnologii. „Cu mai puține roluri specifice și mai multe competențe cheie pentru a supraviețui în industrie, mulți reporteri ajung videografi, editori și producători pe rețele sociale, toate într-unul singur”, este de părere James Mahon, lector în jurnalism la Universitatea de Vest din Scoția.
Se cere acum mult mai mult de la jurnalişti, dar odată cu digitalizarea a venit o mai mare libertate de a crea poveşti. Mai puțini editori, videografi, tehnicieni de iluminat și sunet înseamnă că jurnaliştii au mai mult control asupra modului în care își alcătuiesc și își distribuie știrile. În plus, a intervenit înlăturarea „intermediarilor” tradiționali de PR și creșterea vizibilității personalităților experte în mass-media, care înțeleg importanța de a fi accesibil prin intermediul rețelelor sociale și de a interacționa direct cu jurnaliștii. „Am intervievat peste 40 de jurnalişti din India, Elveţia, SUA şi Marea Britanie, între 2018 şi 2021. Toţi au avut aceeaşi îngrijorare: deşi această libertate a fost binevenită, reporterii se tem că lipsa sprijinului va pune presiune asupra capacității lor de a crea conținut”, explică Mahon.

Provocări pentru jurnaliștii din generațiile trecute
După pandemie, mulți jurnaliști se vor concentra pe jurnalismul mobil și vor dezvolta noi abilități în tehnologiile smartphone-urilor pentru a face față noilor provocări tehnice și editoriale. În unele cazuri, acest lucru i-a pus pe jurnaliştii mai în vârstă sub o presiune din ce în ce mai mare pentru a se familiariza cu noile tehnologii.
Odată cu trecerea la lucrul de la distanță, interviurile Zoom și editarea aplicațiilor mobile și a aplicațiilor, creatorii de conținut mai tineri au excelat în timpul crizei COVID, în timp ce jurnaliștii mai în vârstă și mai puțin cunoscători de tehnologie au fost marginalizați. Uniunea Națională a Jurnaliștilor din Marea Britanie a sprijinit acești reporteri în eforturile lor de a reduce decalajul, prin cursuri online în streaming. Unii radiodifuzori naționali, inclusiv ITV, au oferit noului personal instruire, la distanță și la birou, în abilități de producție și editare.
Cererea uriașă pentru conținut constant și streaming live i-a transformat pe reporterii tv tradiționali în „camere de filmat”. Acest lucru poate spori acoperirea și încuraja implicarea publicului pe rețelele sociale, dar pune, de asemenea, o presiune suplimentară asupra reporterilor tineri, neexperimentați și suprasolicitați, care au intrat în domeniu într-o perioadă de incertitudine, ceea ce duce la riscuri pentru sănătatea și siguranța lor.
Pe de altă parte, radiodifuzorii au valorificat conținutul generat de utilizatori pe tot parcursul COVID – interviurile video pe telefoane, tablete și laptop-uri au devenit norma, deoarece consumatorii de știri odată pasivi au devenit „producători”. În transmisiile sportive, de pildă, absența mulțimilor a permis ca media generate de fani să satisfacă apetitul suporterilor, în timp ce media de club au devenit mai dinamice, oferind perspective asupra vieții personale a jucătorilor și antrenorilor. (R.I.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *