◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro30.04.2024

Australia. Incendii și invenții

Incendiile din Australia de sud

În cadrul operaţiunilor de stingere a mai multor incendii de vegetaţie active în statul Australia de Sud, pe 8 decembrie 2023 au fost mobilizate forţe din cadrul pompierilor şi aeronave pentru stingerea incendiilor declanșate în contextul unor condiţii meteorologice extreme apărute în acest stat australian (https://www.stiripesurse.ro/pompierii-din-australia-de-sud-lupta-cu-mai-multe-incendii-de-vegetatie-pe-fondul-temperaturilor-ridicate_3165795.html): șeful Serviciilor de Urgenţă din statul Australia de Sud, Joe Szakacs, a declarat într-o conferinţă de presă, că în ziua menționată, echipaje ale Serviciului de Pompieri din ţară şi ale Serviciului Metropolitan de Pompieri au localizat 12 incendii separate, ajutaţi de aeronave specializate în stingerea incendiilor.

Temperaturile înregistrate în ziua menționată în statul Australia de Sud au depăşit 40 de grade Celsius, vântul intens şi furtunile cu fulgere amplificând riscul de declanşare a incendiilor. Potrivit Serviciului Naţional de Pompieri, riscul de incendii a fost cel mai ridicat din ultimii ani. Brett Loughlin, ofiţer şef în cadrul acestui serviciu, a declarat că în cele 24 de ore care au precedat incendiile, cca 30.000 de fulgere au fost înregistrate în Australia de Sud. Condiţiile meteorologice extreme au lăsat fără curent electric 7.800 de clienţi din acest stat australian.

Brett Loughlin a mai declarat că nu au fost consemnate pagube majore din cauza incendiilor ținute sub control și a avertizat că pericolul nu a trecut: ”Avem multe condiţii dificile de trecut înainte ca acest risc să fie atenuat. Mai avem ore şi ore înainte, iar oamenii trebuie să rămână vigilenţi. Din păcate, o mare parte a Australiei de Sud prezintă un risc de incendii”. O îmbunătăţire a condiţiilor meteorologice s-a produs în Australia de Sud în zilele următoare, în anumite zone ale statului fiind prognozate 80 mm de precipitaţii în weekend, ceea ce a determinat Serviciul Statal pentru Situaţii de Urgenţă să emită avertizări de inundaţii.

 

Trenul Infinitului

Fortescue, un gigant minier australian, a anunțat că urmează să implementeze un proiect revoluționar, „Trenul Infinitului” („Trenul Infinitului ar urma să fie pus pe șină în câțiva ani: ce se știe până acum despre colosul cu 210 vagoane – stiripesurse.ro, postat pe 23 noiembrie 2023): acesta poate reprezenta viitorul transportului feroviar – pentru că este electric, funcționează pe baterii și nu are nevoie de reîncărcare activă. Acest demers contribuie la atingerea obiectivului de a avea zero emisii – o sarcină dificilă pentru o companie care transportă cantități mari de minereu de fier. „Trenul Infinitului” este utilizat pentru a transporta minereul de la siturile miniere la uzinele unde este prelucrat.

Linia de cale ferată care leagă minele de extracție a minereului de locurile de procesare, este, de fapt, ușor descendentă. În acest fel, trenul, format din 244 de vagoane, cu o lungime totală de 2,5 km și capabil să transporte o singură dată 34.404 tone de minereu, folosește energia gravitațională enormă a călătoriei dus pentru a reîncărca bateriile sale mari. La întoarcere, trenul, descărcat și, prin urmare, mult mai ușor, folosește energia acumulată la coborâre. Soluția este simplă, dar ingenioasă și, potrivit companiei, economisește peste 82 milioane de litri de motorină pe an.

Ideea de a folosi trenurile cu sistem de stocare a energiei gravitaționale nu este complet nouă: în 2020, o companie start-up din Nevada (SUA) a început să lucreze la un sistem complex de recuperare a surplusului de energie de la centralele fotovoltaice și eoliene: energia care nu este consumată în timpul zilei este folosită pentru a ridica vagoane speciale de tren până în vârful unui deal. Astfel se acumulează energie gravitațională care poate fi eliberată prin coborârea vagoanelor pe pantă.

Eficiența reală a sistemului este necunoscută încă, dar compania susține că cele 210 vagoane care alcătuiesc acest sistem pot stoca până la 50 de megawați de energie fără a mai fi nevoie de baterii costisitoare și poluante. Pentru a realiza acest proiect ambițios, Fortescue a cumpărat Williams Advanced Engineering, o companie britanică specializată în noi tehnologii. Potrivit companiei, se așteaptă ca primul „Tren al Infinitului” să fie pus pe șină în câțiva ani, iar întreaga operațiune să coste cca 50 de milioane de dolari.

Companiile miniere din întreaga lume caută să fie mai puțin poluante, astfel că apelează la noile tehnologii, așa cum este și în cazul companiei miniere Fortescue, a patra cea mai mare companie de minereu de fier din Australia. De exemplu, basculantele care transportă var în munții din Elveția consumă zero energie netă, bazându-se pe un sistem similar de regenerare a energiei.

 

Emilian M. Dobrescu, UZPR

Edith Mihaela Dobrescu, Institutul de Economie Mondială

Foto: Wikipedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *