◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.04.2024

ACR – 119 ani de istorie

Înființat la 5 aprilie 1904, Automobil Clubul Român se înscrie în istoria universală între primele 10 cluburi naționale seculare din Europa și între primele 14 cluburi din mișcarea automobilistică mondială.

5 aprilie a devenit Ziua Automobilistului și este sărbătorita anual de toți automobiliștii din România. La această premieră se adaugă și organizarea, în data de 22 septembrie 1904, a primei curse de automobile pe ruta București – Giurgiu și retur, România fiind, astfel, a şasea ţară din lume care a organizat concursuri automobilistice.

În aceşti 119 ani, Automobil Clubul Român a traversat cele Două Războaie Mondiale, dar și meandrele diferitelor regimuri politice, fiind, la ora actuală, membru al Federaţiei Internaţionale a Automobilului (FIA), din anul 1905, al Alianţei Internaţionale de Turism (AIT), din anul 1962, al European Road Assessment Program (EuroRAP) şi membru fondator al Institutului pentru Siguranţă Motorsportului, al Fundaţiei FIA pentru Automobil şi Societate şi al Clubului Diplomatic Bucureşti.

Automobil Clubul Român este Autoritate Sportivă Naţională FIA (ASN) pentru sportul automobilistic și de karting din România şi reprezentant naţional pentru Carta Europeană a Siguranţei Rutiere (European Road Safety Charter) – cea mai mare platformă civică de siguranță rutieră din Europa, coordonată de către Comisia Europeană.

Faptul că ACR a fost ales în mai multe mandate, chiar şi în prezent, în forurile de conducere ale automobilismului mondial, demonstrează vocaţia europeană a asociaţiei noastre, manifestată încă de la înfiinţare, prin participarea Automobil Clubului Român la dezvoltarea turismului şi sportului auto, elaborarea şi perfecţionarea unei legislaţii rutiere unitare la nivelul continentului, contribuind la evoluţia automobilismului în Europa şi remarcându-se ca factor de iniţiativa în procesul de integrare în mecanismul economico-social şi implicarea cetăţenilor în înţelegerea exigentelor traficului modern, menționează un comunicat al Comitetului Executiv al ACR.

Începând cu primul Cod Rutier, din 1904, şi continuând cu prima şcoală de şoferi (1910) şi cu primele semne de circulaţie de pe şoselele ţării, precum şi prin primele competiţii ale sportului cu motor, ACR a fost un factor activ în dezvoltarea automobilismului, în general, şi în asimilarea regulilor de circulaţie.

ACR se prezintă la acest ceas aniversar cu o adevărată istorie şi o experienţă deloc de neglijat, ce-i conferă dreptul şi posibilităţile de a se implica în elaborarea reglementarilor menite să apere pe plan naţional şi internaţional interesele prioritare ale automobiliştilor.

În perioada 1925-1936, automobiliştii, membri ai ACR, au realizat prin participarea lor o bună reclama României în cadrul curselor europene, remarcându-se, în anul 1936, prin cea mai mare victorie a automobilismului românesc, respectiv câştigarea Raliului Monte Carlo, de către Petre Cristea şi Ion Zamfirescu.

În perioada 1914 – 1947, Automobil Clubul Român şi-a schimbat denumirea, devenind Automobil Clubul Regal Român, până în anul 1947, perioada în care Regii României au deţinut funcţia de Preşedinţi de Onoare ai ACRR.

Începând cu 1 ianuarie 1948, Automobil Clubul Republicii Populare Române a continuat tradiţia automobilistică iar, după anul 1967, s-a revenit la denumirea iniţială de Automobil Clubul Român.

În anul 1985, regimul de atunci a naţionalizat abuziv averea asociaţiei, la fel cum a făcut-o şi regimul din 1948. Ulterior, în anul 1990, ACR-ului i-au fost restituite drepturile şi bunurile materiale confiscate. Un singur imobil confiscat în anul 1948, fostul sediu al ACRR, a rămas confiscat de Statul Român şi este folosit ilegal, în prezent, de către un minister din România.

De-a lungul istoriei sale centenare, Automobil Clubul Român a organizat peste zece mii de competiţii naţionale şi internaţionale, fără niciun ajutor financiar de la stat, culminând cu două etape ale Campionatului mondial FIA GT în anii 2007-2008 pe circuitul stradal din jurul Parlamentului României, în Bucureşti, fiind un regal automobilistic de importanţă deosebită.

Pentru activitatea în domeniul siguranţei circulaţiei rutiere, şi în domeniul civilizaţiei automobilismului, în general,  pentru această misiune nobilă şi de responsabilitate faţă de membrii săi – crez fundamental, ca exponent al societății civile, dar şi ca reprezentant al României în familia automobiliştilor la nivel mondial, Automobil Clubul Roman a primit importante premii şi distincţii la nivel european sau mondial.

În ultimii ani, Automobil Clubul Roman a participat la mai multe campanii mondiale, cum ar fi „Make Road Safe”, în anul 2006, „Make Cars Green”, în septembrie 2010, sau la campanii naţionale: “O secundă pentru viaţa ta”, în anul 2013. A participat activ la Decadă mondială a siguranţei rutiere în perioada 2011-2020, iar în colaborare cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă din România, în anul 2014, a lansat proiectul “Carte de Salvare la Bord”.

Prin multitudinea activităţilor sale, Automobil Clubul Roman se regăsește și astăzi în cadrul organizaţiilor mondiale de profil, şi pe plan naţional, ca reprezentant al drepturilor şi libertăţilor automobiliştilor şi pentru promovarea turismului şi sportului automobilistic în rândul membrilor săi.

În ultimii ani, ACR a desfășurat activități în care a implicat elevii și tinerii din România în diverse antrenamente specifice și instruiri cu sprijinul FIA, acțiuni privind siguranța circulației și a pilotajului sportiv.

Lista avantajelor şi facilităţilor membrilor ACR este anual îmbunătăţită, astfel ca aceştia să poată găsi un prieten în asociaţia noastră, şi având posibilitatea să rezolve multe probleme de aprovizionare cu piese auto, facilități şi reduceri la combustibilii auto, şi nu în ultimul rând, asistenta medicală prin contractele încheiate cu unităţi medicale de prestigiu sau reduceri la medicamente din farmacii cunoscute etc.

Atelierele şi garajele ACR din reţeaua naţională a sucursalelor stau la dispoziţia membrilor pentru diverse operaţiuni de întreţinere auto, iar şcolile de şoferi ACR sunt la dispoziţia acestora. Nu în ultimul rând, documentele rutiere de circulaţie internaţională (Permisul Internaţional de Conducere, Carnetul de Passage en Douane) şi asistenta rutieră, în ţară şi în străinătate, sunt, de asemenea, activităţi utile automobiliştilor.

Practicanţilor sportului automobilistic le facilităm participarea la competiţiile interne şi internaţionale.

Cu toate succesele şi neîmplinirile, Automobil Clubul Român a împlinit 119 ani de existenţă, şi, cu speranţa că Societatea Civilă din România va fi respectată în drepturile şi libertățile sale într-o ţară condusă cu sentimente patriotice şi civilizate, suntem optimişti.

Membrilor ACR şi iubitorilor automobilismului le dorim călătorii în siguranţă pe, eventual,, cât mai multe autostrăzi şi şosele moderne în România.

Cu mândria de a fi recunoscuţi de către Statul Român prin Legea nr. 872/1909, semnată de către Regele Carol I, prin care se stipulează „se recunoastre societăţii Automobil Clubul Roman din Bucureşti calitatea de persoană morală”, în conformitate cu Hotărârea Camerei Deputaţilor din 22 ianuarie 1909 şi a Senatului din 19 februarie 1909, Automobil Clubul Român se prezintă, astfel, la cei 119 ani de existenţă, ca o asociaţie reprezentativă a României de astăzi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *