◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro14.10.2024

Din activitatea Filialei „Valeriu Braniște” – Timiș a UZPR. „Țara nu se poate ridica decât prin ingineri”

Ca-n fiecare toamnă, presa reflectă în mai mare măsură starea sistemului educațional, abordând atât aspectele sale pozitive, cât și pe cele negative. Membrii UZPR, Filiala „Valeriu Braniște” Timiș, s-au reunit recent pentru a omagia meritele inginerilor din România în dezvoltarea societății, dar și pentru a dezbate anumite probleme care se observă în prezent privind formarea profilului viitorului inginer, pregătit profesional la nivelul cerințelor actuale ale pieței muncii, în special al celei din vestul țării.

Cu concursul conducerii Asociației Generale a Inginerilor din România, AGIR Sucursala Timiș, acțiunea a debutat cu o expunere cu tema „Ziua inginerului român”. În conținut s-a făcut precizarea că această zi aniversară a fost stabilită prin Hotărârea de Guvern nr. 525/2000, în memoria zilei în care a fost inaugurat 14.09.1895), în prezența Regelui Carol I, podul peste Dunăre de la Cernavoda-Fetești. Acest pod a purtat inițial numele de „Regele Carol I”, redenumit ulterior „Podul Anghel Saligny”, după numele inginerului care a proiectat și construit această impozantă lucrare. Podul românesc, în lungime de 4088 m, a fost considerat, în acea vreme, ca fiind cel mai lung pod din Europa Continentală, respectiv al III-lea pod din lume. Academicianul Anghel Saligny, o mare personalitate a vremii, a fost apreciat nu doar în lumea tehnicienilor, ci și în calitățile sale de ministru și pedagog român, considerat ca fiind unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor și silozurilor cu structură metalică, respectiv în construcție de beton armat, practic unul dintre întemeietorii ingineriei românești. Expunerea a atras atenția prin explicațiile date referitoare și la „coincidența” datei de anversare a inginerilor, 14 septembrie, cu sărbătoarea creștin ortodoxă a „Înălțării Sfintei Cruci”. De fapt, în 1895 constructorii și Casa Regală au dorit să dedice inaugurarea podului acestei tradiționale sărbători, care se leagă de data aflării Crucii pe care a fost răstignit Mântuitorul și înălțarea ei solemnă în fața poporului de către episcopul Macarie al Ierusalimului. În acest context, au fost prezentate câteva exemple de construire și ridicare a unor cruci de oțel în diferite locuri din țară, (de regulă pe culmi înalte), rod al gândirii și soluționării de către ingineri a problemei zvelteții și a rezistenței în timp a monumentelor. Au fost exemplificate, printre altele, performanțele constructive a Crucii Eroilor de pe Muntele Caraiman, (pentru cinstirea memoriei celor 30.000 de militari români căzuți în luptele de pe Valea Prahovei în Primul Război Mondial; un monument istoric situat în Munții Bucegi, județul Prahova, având o înălțime de 39,3 metri și care a fost construit între anii 1924-1928 în apropiere de Vârful Caraiman, la altitudinea de 2291 m). N-a fost omisă Crucea de pe Muntele Mic (Monumentul Eroilor Bănățeni), ridicată în 1936 (25 m, acum 27 m) la altitudine 1670 m, refăcută și sfințită în ziua de 14 septembrie 2004.

În mod firesc, au fost făcute referiri la cele 3 instituții de învățământ superior din Timișoara care pregătesc ingineri: Universitatea POLITEHNICA, Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai l” și Universitatea privată „IOAN SLAVICI”. De asemenea, s-au prezentat date despre asociația profesională reprezentativă a inginerilor, funcțională la nivel național AGIR, cu preocupările exprese ale Sucursalei din județul Timiș.

Prin intervenția în dezbateri a prof.dr.ing. Ștefan DUNĂ, specialist în instalații (membru AGIR), cei prezenți au putut afla mai multe despre rolul și importanța inginerilor români în dezvoltarea economică a țării. Doi dintre veteranii filialei UZPR, prof. Ioan MEDOIA și ing. Andrei GORȘCOVOZ, au evocat mai mulți ingineri de seamă ai Banatului. Gheorghe CRIȘAN a menționat mai multe nume de ingineri care au lucrat în presă, încă din studenție, aducând un important aport calității activității de media. Au mai fost exprimate opinii și remarci asupra inginerilor de ieri și de azi, făcute atât de membrii UZPR cât și de invitații prezenți din partea AGIR, Sucursala Timiș.

Moderatorul evenimentului, conf.univ.dr. Ioan DAVID, președintele Filialei „Valeriu Braniște” – Timiș, a UZPR, a adus mai multe completări privind tema dezbaterii, dar și diferite anunțuri privind viața de organizație.

Acțiunea organizată s-a întegrat în șirul mai lung de manifestări prilejuite de deschiderea în Timișoara a anului școlar și universitar. Fiecare instituție de învățământ în parte a organizat cel puțin o ceremonie. Universitatea Politehnica Timișoara a avut un program mai complex de activități cu semnificații aparte. În 27 septembrie, după marcarea deschiderii anului universitar 2024/2025, s-a desfășurat „Gala aniversară ELITh”, în special dedicată aniversării a 100 de ani de la absolvirea primei generații de ingineri. Printre altele, Rectorul Politehnicii timișorene, conf.dr.ing. Florin DRĂGAN preciza faptul că universitatea a pregătit în toți acești ani peste 140.000 de ingineri. În prezența studenților participanți, a cadrelor didactice, precum și a mai multor absolvenți, (unii ajunși importanți lideri ai unor companii și instituții din țară și peste hotare), dumnealui afirma faptul că: „UPT nu înseamnă doar ziduri sau laboratoare, ci un spirit inovator care inspiră generații de ingineri, lideri și cercetători.”

Se poate aprecia că au rămas de actualitate spusele prim-ministrului Ion C. Brătianu, cu prilejul inaugurării în ziua de 18 octombrie 1881 a căii ferate Buzău-Mărășești, prima costruită în România de către inginerii români: „Țara nu se poate ridica decât prin ingineri”!  

A consemnat

Prof.univ. Dumitru Merie

Filiala „Valeriu Braniște” Timiș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *